7 gezonde tips tijdens een weekend weg

Je zit al maanden in een fijn sportritme en het lukt om gezond te koken en je voelt je topfit. Als je in je agenda kijkt zie je dat je een weekend gepland hebt met familie of vrienden en je stresslevel stijgt, want hoe ga je dit weekend overleven zonder 2 kilo aan te komen? Ik deel je mijn 7 belangrijkste tips om in je ritme te blijven.

Afvallen hoeft je sociale gelegenheden niet in de weg te zitten

Sociale gelegenheden zijn vaak momenten om van te genieten, alleen vaak komen hierbij veel lekkernij op tafel. Tijdens het afvallen kan het daarom soms lastig zijn om hiermee om te gaan.

Alleen juist in deze tijd is het wel belangrijk om te genieten van je momenten met anderen, het is namelijk niet meer zo vanzelfsprekend dat je met vrienden/ vriendinnen afspreek om iets leuks te doen.

De hoofdzaak van een weekend weg is om te genieten.

Als je al enige tijd bezig bent met afvallen dan snap ik dat je misschien ‘bang’ bent om aan te komen. De afgelopen tijd heb je namelijk zo lang getraind en goed je best gedaan om dit resultaat te bereiken en daarom wil jij zeker niet terug vallen.

Een weekend weg kan echt geen kwaad. Afvallen is een proces dat tijd kost, alleen net zoals je niet in één weekend al 5 kg bent afgevallen kom je ook geen 5 kg aan in één weekend.

Om een halve kilo vet aan te komen moet je minimaal 4500 calorieën meer eten dan je dagelijkse behoefte. In een eerdere blog hebben wij al uitgelegd hoe afvallen werkt en als je die hebt gelezen dan weet je dat alles draait om de energiebalans.

Lees de blog over de basis van afvallen hier >>

Mijn 7 gezonde tips bij een weekendweg

Nu ik moeder en ondernemer ben is het moeilijk om langere tijd op vakantie te gaan, daarom ga ik graag een weekend weg met mijn familie. Ook heb ik familie in Zeeland wonen, waar ik maar al te graag een weekend naar toe ga.

Een weekend weg betekent ook voor mij gezelligheid, kaasplankje en speciaal biertjes. Toch heb ik een aantal regels waar ik mijzelf aan probeer te houden. Dit ligt ook net aan de fase waar ik in zit, als ik nog een paar centimeters er af wil dan ben ik wat strenger dan als ik niet die behoefte heb.

Tip 1: Zorg voor voldoende beweging

Tijdens een weekend weg eet en drink je toch anders dan wanneer je thuis bent. Zorg ervoor om dan in ieder geval voldoende te bewegen. Zit er bij het huisje/appartement een fiets, stap dan vooral op de fiets. Door voldoende te bewegen verbrand je al snel 500-600 calorieën en dit is mooi meegenomen.

Tip 2: Neem overal een fles water mee of vul een waterzak/camelbak

Je lichaam heeft voldoende vocht nodig. Thuis heb je misschien vaste momenten dat je drinkt en in een andere omgeving wordt deze gewoonte als snel overboord gegooid. Bij te weinig vochtinname geeft je lichaam al snel het hongersignaal terwijl water drinken dan de oplossing zou zijn.

Ikzelf neem altijd met dagjes weg of met motorrijden een rugzak met een camelbak mee. Dit is een drinkzak waar je 1,5 liter water in vult. Anne en ik drinken dan in ieder geval voldoende.

Tip 3: Kies bewust wat je die dag gaat “cheaten”

Ben je zelf fan van toetjes of juist van borrelen? Bedenk voor jezelf wat je echt lekker vindt en de calorieën waard vindt. Ga dus niet voor EN ontbijt EN flink borrelen EN nog een fles wijn leegdrinken.

Door bewust te kiezen en niet all the way te gaan, scheelt dit vaak al zo 1000 calorieën op een dag.

Tip 4: Neem tussendoortjes mee

Tijdens een autorit of een vliegreis is het handig om altijd gezonde tussendoortjes mee te nemen zodat het hongergevoel je niet ineens overvalt.

Voorbeelden van gezonde tussendoortjes tijdens weekend weg

  • Rijstwafels
  • Fruit
  • Noten
  • Snackgroente zoals komkommer, paprika of wortels
  • Eiwitrepen of andere gezonde repen

Mocht je dit niet mee kunnen nemen, koop het dan meteen bij aankomst bij een supermarkt.

Tip 5: Sla geen maaltijden over

Vaak hoor je dat mensen gaan hongeren om s avonds los te kunnen gaan. Ik snap het principe omdat je op die manier de calorieën beperkt MITS je het nog in de hand kunt houden. Wat als je echt heel erg honger hebt dan is het lastig om bewust te kiezen wat je wilt eten. Die broodjes vooraf gaan hap slik weg en je kiest het menu met de meeste calorieën want je hebt hongerrrrr!

Om dit tegen te gaan is het goed om alle maaltijden wel te nemen en desnoods iets minder dan normaal, maar sla ze vooral niet over.

In plaats van maaltijden over te slaan kan je er ook voor kiezen om maaltijden te kiezen die lager zijn in calorieën meer veel volume bevatten. In plaats van een boterham te eten kan je bijvoorbeeld ook 4 maiswafels eten of je kan bij je diner vragen om extra groente. Door je maag op te vullen met meer ‘volumevoedsel’ geeft die eerder het signaal is dat het vol zit en ben je geneigd minder te eten.


Tip 6: Pak na het weekend meteen weer je sport en eetritme op

Je komt thuis, bent misschien vermoeid en uit je ritme maar toch is het allerbelangrijkste om meteen weer je oude ritme op te pakken. Anders is dat ritme van je vakantie straks standaard en wordt de drempel om weer te sporten en gezond te koken steeds hoger. Plan bij thuiskomst of zelfs op de terugweg al je sportmoment in en doe op maandag meteen boodschappen voor de rest van de week.

Proeftraining bij YouNomi inplannen? Plan hier een afspraak in!

Tip 7: Geniet

Accepteer dat je ritme anders is en geniet vooral van je weekend weg. Dit is het moment om jezelf op te laden. Wees extra lief voor je partner, kinderen en familie, leg je mobiel weg en heb oog voor elkaar en de natuur.

1 Opmerking

  • Linda

    13 mei 2021 @ 12:27

    Fijne tips lieve Noom!

    Dank je wel, fijn Hemelvaartsweekend!
    Lfs L.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *