Nu alweer herfst?!

“Voor sommige moet de zomer nog komen maar het is toch echt herfst sinds 21 september. Als ik aan herfst denk dan komen bij mij de gedachtes: “vallende bladeren, kortere dagen, binnenblijven onder een kleedje, guur weer, lekker op tijd naar bed” naar boven, maar als ik nu naar buiten kijk zie ik een prachtige nazomer en zijn de bladeren nog mooi groen. 

Toch gaat het een keer omslaan en wil ik je alvast tips geven om niet zo rond als een kastanje te worden en met een flinke dip de winter in te gaan. 

  1. Blijf je wandelingen maken en je sportmomenten volbrengen

In de herfst hebben veel mensen last van een down gevoel. Het liefst wil je thuisblijven na een werkdag en lekker met de pootjes omhoog op de bank. Toch heeft je lichaam meer aan inspanning want alleen maar op die kadetjes zitten de hele dag is ook niet gezond. Probeer 5 dagen in de week minimaal 30 minuten intensief te bewegen. Dit kan van alles zijn: fitness, zwemmen, wandelen, dansen, yoga etc. 

Wandelen heeft als extra effect dat het goed is voor je mentale gezondheid en daar helpt bijvoorbeeld de app “Ommetje” heel goed bij van Erik Scherder. Vind je in het donker wandelen niet prettig, wellicht kan je tijdens je lunch een wandeling van 30 minuten maken 🙂

Ben je geen avond sporter? Ga dan vooral in de ochtend sporten zodat je niet de hele dag tegen je sport moment opkijkt. Wij hebben de B4Work voor de vroege vogels. Overleg desnoods met je werkgeven dat je iets later mag beginnen of tussendoor een uur uit klokt om te gaan sporten. Jij blij en uiteindelijk is je werkgever ook blij. 

2. Haal geen verleidelijk voedsel in huis om te gaan snacken

Je hoeft de supermarkt maar binnen te lopen of de heerlijke speculaas geuren komen je al tegemoet. Waar je vroeger 1 kruidnoot soort had heb je nu de gekste combinaties. Bastogne, Milka, Kokos, Creme brulee smaak en ga zo maar door. 

Het is pure marketing en alle geuren en kleuren zorgen ervoor dat je hersenen getriggerd worden en je het MOET hebben. 

Spreek met jezelf af dat je het niet mag en haal het ook niet in huis. Zodra je 1 kruidnoot in je mond steekt ben je verkocht en voor je het weet heb je 3 handjes op en blijf je ze naar binnen gooien. Herkenbaar? 

3. Ga de natuur in 

De natuur is in de herfst zo magisch en mooi. Trek in het weekend je wandelschoenen aan en ga erop uit met jezelf, je gezin, je familie of met vrienden. Al wandelend en genietend van de natuur heb je de mooiste gesprekken en het landschap is in de herfst prachtig. 

4. Houd je dag en nacht ritme 

In de herfst en winter kan het zijn dat als het donker word je om 21 uur al naar bed wilt omdat het toch al donker is. Dit is de oorzaak van Melatonine. Dit is een hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt en s avonds in slaap valt. Bij sommige mensen wordt er door minder daglicht meer melatonine aangemaakt en word je al er vroeg slaperig en wil je niets anders dan slapen. 

Mijn tip hiervoor is om elke avond een vaste routine erin te houden en elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op hetzelfde tijdstip weer op te staan. Ikzelf heb een wake up light naast mijn bed staan en elke morgen word ik gewekt door fluitende vogels en daglicht. Dikke aanrader! 

5. Zorg dat je doelen haarscherp zijn en koppel er acties aan

Niets is zo moeilijk als je ergens op visite gaat en de tafel staat vol met toastjes, kaasjes, wijntjes en jij moet zeggen “ik wil graag een watertje”

Dan moet je wel erg gedisciplineerd zijn zoals bijvoorbeeld Kees of Jordi om dit zonder moeite af te slaan. 

Als jij voor jezelf je doelen en acties duidelijk hebt en weet waar je het allemaal voor doet hou je de regie over je beslissingen. 
Je mag echt wel een wijntje en een kaasje, zolang je maar bewust bent van je actie. 

Kom maar op met die herfst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *