Moet je gezond eten om af te vallen?

gezond eten om af te vallen is dat wel nodig?

Iedereen die begint met afvallen denkt gelijk dat zij direct gezond moeten eten. Alleen dit is niet helemaal waar. In deze blog geven wij antwoord op de vraag of het nodig is om gezond te eten als je af wilt vallen. 

Wat valt onder gezond eten?

Gezond eten is nogal een breed begrip, want wat is nou gezond? In plaats van producten te labelen als gezond of ongezond is het beter om te kijken naar de voedzaamheid van een product en de mate waarin het gegeten wordt. 

Zo krijgt een eiwitreep vaak het label ‘gezond’ en een Snickers het label ‘ongezond’.

In een eiwitreep zitten meer eiwitten, maar het is nog steeds gemaakt van deeg, chocola en andere smaakmakers. Eigenlijk hetzelfde als de Snickers alleen dan met een dubbele portie eiwitten. 

Wij vinden het belangrijk om te kijken naar het volledige voedingspatroon. Als jij opstaat met een broodje hagelslag, luncht met een croissant en als avondeten een zak patat eet, dan kunnen we wel stellen dat de producten die jij gegeten hebt niet voedzaam zijn. Er zit in dit voedingspatroon dan geen goede variatie in voedingsstoffen. 

De basisregels van een gezond voedingspatroon

De meeste mensen denken bij gezond eten direct aan de Schijf van Vijf. De Schijf van Vijf is een wetenschappelijk onderbouwd voorlichtingsmodel dat laat zien wat de essentie van gezond eten is. Deze schijf is een optimale combinatie van producten die gezondheidswinst opleveren die zorgen voor genoeg energie en alle nodige voedingsstoffen. 

De Schijf van Vijf 

  • Veel groente en fruit 
  • Vooral volkoren producten
  • Minder vlees en meer plantaardig
  • Genoeg magere en halfvolle zuivel
  • Handje ongezouten noten
  • Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten
  • Voldoende vocht

De 6 tips om gezond te eten van het Voedingscentrum

  1. Eet volop groente en fruit
  2. Kies vooral volkoren producten
  3. Eet meer plantaardige producten
  4. Gebruik zachte en vloeibare vetten
  5. Drink dorstlessers zonder suiker 
  6. Eet niet te veel en niet te vaak producten die buiten de Schijf van Vijf vallen

Is gezond eten nodig om af te vallen?

Als je wilt afvallen dan denk je vaak direct aan gezond eten. Als snack een stuk fruit, koolhydraten in de avond weglaten en een salade in de middag. Alleen dit is niet per se nodig. 

Afvallen draait om calorieën en een negatieve energiebalans. In een vorige blog hebben wij uitgebreid uitgelegd hoe afvallen precies werkt. Lees de blog hier.

Tijdens het afvallen is het belangrijk dat jij je lichaam nog steeds voorziet van de juiste producten en voedingsmiddelen om energie te hebben en te kunnen functioneren. 

Gezond advies van YouNomi

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen draait het uiteindelijk om calorieën. Bij YouNomi vinden wij het belangrijk dat we werken aan duurzame verandering en daar hoort ook een stukje balans bij. 

Wij vinden het belangrijker om te kijken naar welke kleine verandering iemand in zijn huidige voedingspatroon kan maken, zonder alles om te gooien. Zo kijken wij eerst naar het totale aantal calorieën en sturen we daarna pas bij op de verdeling in macronutriënten. In kleine stappen werken we naar een duurzame verandering, zodat je ook weet hoe jij je gewichtsverlies vast kan houden. 

Balans

Het leven draait natuurlijk om veel meer dan alleen maar sporten en eiwitten eten. Een wijntje, hamburger of een beetje chips moet ook kunnen. Daar geloven wij 100% in. Het is namelijk niet alleen de bedoeling dat een bepaald dieet of voedingspatroon werkt om af te vallen, het is ook belangrijker dat het leuk is. 

Zoals Jordi zegt: “Je moet kunnen genieten van het proces”.

En een wijntje, beetje chips of iets anders hoort daar zeker bij! Alleen een fles wijn of een hele zak chips is niet zo slim. Dit bevat namelijk veel calorieën, waardoor je al snel in een calorieoverschot zit. Een glaasje wijn of schaaltje chips kan natuurlijk wel, want met wat kleine aanpassingen kan jij nog steeds in een energietekort zitten en afvallen.

Tips voor een gezond voedingspatroon

  1. Eet minimaal 2 porties groente per dag
  2. Eet 2 à 3 stuks fruit per dag
  3. Probeer zo min mogelijk calorieën te drinken
  4. Eet één portie onverzadigde vetten per dag zoals een handje noten 
  5. Probeer dagelijks 2 eiwitrijke producten te eten zoals een stuk mager vlees of portie zuivel
  6. Geniet van je wijntje of bakje chips met mate

Heb je het gevoel dat je dan alleen maar hetzelfde moet eten?

Wij krijgen vaak de vragen wat mensen kunnen doen om een meer gevarieerd voedingspatroon te ontwikkelen. Om gevarieerd te eten is het belangrijk om verschillende producten in huis te halen die wel bijdragen aan hetzelfde doel. 

Haal verschillende soorten fruit in huis, zodat je af kan wisselen. Kies voor verschillende smaken kwark of varieer in je broodbeleg. Geen fan meer van rijstwafels? Probeer dan vezelrijke crackers. 

Een andere tip die ik je mee wil geven is dat het goed is om meer te experimenteren in de keuken. Koop kookboeken met gezonde en lekkere recepten en probeer combinaties te maken waar je zelf nooit aan hebt gedacht. 

Zo vind ik het bijvoorbeeld lekker om een poké bowl te eten van verse vis of om groenten zoals bloemkool, broccoli en pompoen in de oven klaar te maken. 

Heb jij een favoriet recept die jij wilt delen? Plaats het dan als reactie onder dit bericht.

1 Opmerking

  • Corine Schuilenburg

    1 april 2021 @ 16:19

    Persoonlijk ben ik groot fan van “project gezond” . Heerlijk eten, zonder pakjes en zakjes en recepten zijn niet moeilijk om te maken. Ze hebben mooie boeken en eventueel een app tegen betaling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *