hoe-snack-je-minder

Hoe snack je minder?

 
Als je wilt afvallen is het natuurlijk niet handig om een paar avonden per week met een zak chips of M&M’s op de bank te zitten of op vrijdagavond, zaterdag en zondag die wijntjes achterover te slaan. Maar hoe zorg je er nou voor dat je minder snackt en de diepgewortelde gewoontes doorbreekt?⁣
Elke keer als je iets lekkers eet krijgt je brein een dopamine boost oftewel je gelukshormoon krijgt een boost. Als jij op donderdagavond altijd met een zak M&M’s op de bank zit of op vrijdag altijd borrelt met lekkere worst, kaasjes en een wijntje. Dan zal je brein er elke week voor zorgen dat je weer die dopamine boost krijgt. Dit noemen ze ook wel het Pavlov-effect. ⁣
Je brein koppelt
VRIJDAGAVOND▶️ WIJN ▶️ KAAS aan elkaar of dus DONDERDAGAVOND▶️BANK▶️M&M’s. ⁣
𝗝𝗲 𝗸𝘂𝗻𝘁 𝗱𝗶𝘁 𝘀𝗼𝗼𝗿𝘁 𝗴𝗲𝘄𝗼𝗼𝗻𝘁𝗲𝘀 𝗱𝗼𝗼𝗿𝗯𝗿𝗲𝗸𝗲𝗻 𝗱𝗼𝗼𝗿: ⁣
𝟷. 𝘌𝘦𝘯 𝘨𝘦𝘻𝘰𝘯𝘥𝘦𝘳 𝘢𝘭𝘵𝘦𝘳𝘯𝘢𝘵𝘪𝘦𝘧 𝘵𝘦 𝘻𝘰𝘦𝘬𝘦𝘯 ⁣
Hou je van chocolade, neem dan pure chocolade zodat je wel dat stofje binnenkrijgt wat in chocolade zit. Ben je meer van het hartig? Neem dan 30+ kaas of een zuivelspread light op een toastje. Ongezouten nootjes i.p.v. gezouten nootjes. ⁣
𝟸. 𝘓𝘦𝘪𝘥 𝘫𝘦𝘻𝘦𝘭𝘧 𝘢𝘧 ⁣
Voel je je diepgewortelde gewoonte opborrelen. Ga de was doen, wandelen, boek lezen, neem twee glazen water en leid jezelf af zodat je niet toegeeft aan je snack behoefte.⁣
𝟹. 𝘡𝘰𝘳𝘨 𝘥𝘢𝘵 𝘫𝘦 𝘰𝘷𝘦𝘳𝘥𝘢𝘨 𝘷𝘰𝘭𝘥𝘰𝘦𝘯𝘥𝘦 𝘦𝘦𝘵 ⁣
Als je overdag te weinig eet is de kans groot dat je eetbehoefte zo sterk wordt dat je s ’avonds de verleiding niet meer kunt weerstaan en je gaat overeten. In de ochtend kan je nog wel dat gebakje weerstaan omdat je dan nog wel rationeel kunt nadenken. Maar na een lange dag werken en misschien ook wel veel stress is je emmer om rationeel goede beslissingen te nemen overvol en denk je alleen nog maar een comfort food. ⁣
Op wat voor momenten heb jij last van je diepgewortelde snack/snoep/drink gewoonte? ⁣

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *