5 tips om het dit jaar wel vol te houden

Je hebt de stap gezet om aan jezelf te werken: personal trainer is ingeschakeld CHECK!, sportabonnement is afgesloten CHECK, nieuwe kledingoutfit CHECK. Vol goede moed begin je te sporten, eet je dat extra broodje niet, vermijd je alle feestjes en voilá je valt wat kilo’s af en voelt je fitter.

En nu? Hou je dit je hele leven vol? Als je deze vraag volmondig met “nee” kunt beantwoorden is het gedoemd te falen.

Bij YouNomi hanteren we 3 pijlers: 1# gezonde voeding, 2# voldoende beweging  en 3# herstel. Als je start met deze 3 pijlers dan ben je in mijn ogen goed en gezond bezig. Je maakt verantwoorde keuzes, sport 3x per week en komt aan je nachtrust toe. Echter gaat het verder dan je alleen hieraan te houden.

Hierbij mijn tips voor een gezondere levensstijl:

1.Pak je kans en beweeg

Ga met de fiets, neem de trap, wandel na het eten of tijdens de lunch een blokje om en ga sporten of spelen met je (klein)kinderen etc etc.

2. Vermijd alle slechte “meuk”

Probeer zo puur en natuurlijk mogelijk te eten en vermijd pakjes en bewerkt voedsel. Ga naar de lokale ondernemers en koop daar je boodschappen. Bekijk bij het boodschappen de etiketten en staat suiker in de top 3, leg het dan weer terug en bedenk een alternatief of vraag mij om hulp.

3. Beperk je drink calorieën 

“Elke pondje gaat door het mondje” is een vaak gebruikte uitspraak van mensen. Hiermee wordt niet alleen eten bedoeld maar ook wat je drinkt op een dag. Een suikerklontje of melk door de koffie, jus d’orange bij de lunch, glazen frisdrank gedurende de dag, wijntje hier, biertje daar en voor je het weet drink je honderden calorieën weg.

Drink zwarte koffie, thee zonder suiker, water water water. Ik verwen mezelf af en toe met een frisdrank light versie als ik dan toch echt iets wilt hebben.

4. Neem voldoende rust 

Rust is erg belangrijk maar wordt vaak onderschat. Ik zelf slaap minimaal 7 en het liefst elke nacht 8 uur om aan mijn rust te komen. Naast je nachtrust is een powernap tussendoor ook een fijne manier om je rust te pakken. Je hersens krijgen zodra je wakker word zoveel prikkels, dat het sluiten van je ogen voor 10 tot maximaal 20 minuten erg rustgevend werkt. Ik krijg vaak naar mijn hoofd geslingerd ” je bent nog jong, dat heb je toch niet nodig?” Nou ik dan ben ik maar een oudje, het geeft mij rust en het voelt daarna alsof ik als ware gereset ben.

5. Streven naar perfectie is gedoemd te mislukken 

Laat af en toe de teugels even vieren en geniet met mate, zorg dat je de volgende dag weer de draad oppakt en je blijft een gezonde versie van jezelf.

Liefs (You)Nomi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *